Mokotowskie Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży
"Integracja” Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób z Zaburzeniami Psychicznymi jest partnerem projektu 'Razem do rozwoju - Mokotowskie Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży", który jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (nr projektu POWR.04.01.00-00-DM14/20).
Lider Projektu - Instytut Psychiatrii i Neurologii
Okres realizacji: 01.05.2021 – 31.12.2023 r.
Wartość projektu: 14 981 268,72 zł
Obszar działania: Dzielnica Mokotów m.st. Warszawa
Cel projektu
Głównym celem projektu było umożliwienie, by dzieci, młodzież i ich rodziny otrzymywały pomoc i wsparcie psychologiczne jak najbliżej swojego miejsca zamieszkania, dzięki utworzeniu i koordynacji sieci współpracujących ze sobą podmiotów i instytucji.
Zadania Stowarzyszenia w projekcie skupione są wokół promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki zaburzeń psychicznych. Realizowane są m.in. poprzez wsparcie w tworzeniu oraz wdrożenie programów promocji i profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Zespołu ds. profilaktyki realizuje m.in. warsztaty psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży i ich rodziców oraz osób zawodowo pracujących z dziećmi i młodzieżą m.in lekarzy, nauczycieli, pracowników socjalnych, prowadzi grupę wsparcia dla rodzin.
Działania
Działanie było realizowane na rzecz dzieci i młodzieży mieszkających na Mokotowie, a także ich rodziców / opiekunów prawnych.
Cele zadania – profilaktyka kryzysów psychicznych i promocja zdrowia psychicznego zostały osiągnięte poprzez:
- Prowadzenie zajęć w formie warsztatów z obszaru profilaktyki zaburzeń psychicznych i promowania zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży uczęszczającej do mokotowskich przedszkoli, szkół podstawowych, ponadpodstawowych i placówek wychowawczych.
- Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców / opiekunów prawnych.
- Prowadzenie grup wsparcia dla rodziców / opiekunów prawnych.
- Współpracę z mokotowskimi placówkami oświatowymi (szkoły, poradnie psychologiczno – pedagogiczne) , wychowawczymi i wsparcia dziennego, Ośrodkiem Pomocy Społecznej w formie: konsultacji z koordynatorami ds. profilaktyki i spotkań sieciujących o charakterze psychoedukacyjno – wsparciowym z możliwością wymiany wiedzy i doświadczenia między uczestnikami.
- Włączanie nauczycieli i wychowawców w działania psychoedukacyjne oraz profilaktyczne dla dzieci i młodzieży na terenie placówek oświatowych i wychowawczych.
- Szkolenie specjalistów w zakresie tworzenia i realizacji programu wsparcia rówieśniczego na terenie szkoły.
- Psychoedukacja i wsparcie dla powstających sieci wsparcia rówieśniczego w szkołach.
- Prowadzenie grup terapeutycznych dla młodzieży.
- Wsparcie specjalistów placówek oświatowych, wychowawczych i wsparcia dziennego w trudnych sytuacjach związanych ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży.
- Prowadzenie szkoleń przeznaczonych dla pielęgniarek szkolnych, lekarzy i pielęgniarek POZ z zakresu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Pracę Koordynatorów ds. profilaktyki, których zadaniem było ustalanie zapotrzebowania na działania profilaktyczne w mokotowskich placówkach i monitorowanie ich realizacji; wymiana i przekazywanie informacji o dostępnych formach wsparcia dla mokotowskich rodzin i miejscach, gdzie można kierować młodzież z konkretnymi rozpoznaniami; omawianie z przedstawicielami współpracujących placówek sposobu przekazywania informacji rodzicom o niepokojących objawach dziecka; kwalifikacja uczestników grup terapeutycznych i wsparcia; przekierowywanie uczestników – rodziców do dalszego wsparcia w innych placówkach.
- Wsparcie merytoryczne Zespołu przez współpracę z lekarzem, specjalistą psychiatrii dzieci i młodzieży.
Działania Zespołu ds. profilaktyki prowadzone były przez specjalistów z obszaru zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (psychoterapeutów, psychologów, trenerów, lekarza, specjalistę psychiatrii dzieci i młodzieży). Zajęcia odbywały się głównie stacjonarnie. Warsztaty, grupy terapeutyczne dla dzieci i młodzieży prowadzono w placówkach oświatowych, wychowawczych, na terenie Mokotowskiego ŚCZP dla dzieci i młodzieży a spotkania dla rodziców i specjalistów odbywały się zarówno stacjonarnie, jak i on-line.
Liczba warsztatów profilaktycznych zrealizowana dla dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i ich rodziców / opiekunów prawnych:
- 105 warsztatów profilaktycznych:
- 98 warsztatów dla dzieci, w których uczestniczyło 911 osób
- 7 warsztatów dla rodziców / opiekunów prawnych, w których uczestniczyło 176 osób.
Lista placówek, w których realizowano warsztaty profilaktyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i ich rodziców / opiekunów prawnych:
- Przedszkole nr 294 "Promyk Czerniakowa", Czerniakowska 50A, 00-717 Warszawa
- Przedszkole nr 138, Jana Maklakiewicza 9A, 02-642 Warszawa
- Przedszkole nr 191 im. Marii Kownackiej, Zawrat 22, 02-702 Warszawa
- Przedszkole nr 69, Ludwika Narbutta 65/71, 02-524 Warszawa
- Zespół szkolno – przedszkolny przy Szkole Podstawowej nr 115 im. Wandy Turowskiej, Okrężna 80, 02-933 Warszawa
- Szkoła Podstawowa nr 115 im. Wandy Turowskiej, Okrężna 80, 02-933 Warszawa
- Przedszkole nr 349 "Barcelonka", Barcelońska 8, 02-762 Warszawa
- Przedszkole nr 330, al. Niepodległości 17, 02-653 Warszawa
- Przedszkole nr 275, Jana Feliksa Piwarskiego 5, 00-770 Warszawa
- Przedszkole nr 190, Racławicka 30A, 02-601 Warszawa
- Przedszkole nr 151, Zaciszna 3, 02-912 Warszawa
- Przedszkole nr 67 "Służewiaczek", Sonaty 6a, 02-744 Warszawa
Działania psychoedukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym skupiały się wokół następujących zagadnień: emocje, nieśmiałość, asertywność, odwaga, potrzeba bycia ważnym, potrzeba uwagi i uznania, uważność, uczucia przyjemne i nieprzyjemne i jak sobie z nimi radzić.
Działania psychoedukacyjne dla rodziców / opiekunów prawnych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym skupiały się wokół następujących zagadnień: psychoedukacja z uwzględnieniem wieku rozwojowego dzieci, emocje w relacjach rodzice - dzieci, jak wspierać dziecko w rozwoju, adaptacja dziecka do przedszkola, wspieranie dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego w rozwoju, trudne emocje i silne reakcje u dzieci – jak odnaleźć się w ich obliczu, współpraca z placówką oświatową.
Liczba warsztatów profilaktycznych zrealizowana dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i ich rodziców / opiekunów prawnych:
- 658 warsztatów profilaktycznych:
- 641 warsztatów dla dzieci i młodzieży, w których uczestniczyło 4594 osób
- 17 warsztatów dla rodziców / opiekunów prawnych, w których uczestniczyło 122 osoby.
Lista placówek, w których realizowano warsztaty profilaktyczne dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i ich rodziców / opiekunów prawnych:
- Centrum Wspierania Rodzin RODZINNA WARSZAWA Ognisko "Mokotów" Zespół Ognisk Wychowawczych im. Kazimierza Lisieckiego "Dziadka", Artura Grottgera 25A, 00-785 Warszawa
- CLVI Liceum Ogólnokształcące "Przy Łazienkach Królewskich", Podchorążych 49/61, 00-722 Warszawa
- Dział Pomocy Specjalistycznej OPS Mokotów, Bartłomieja 3/lok. 1, 02-683 Warszawa
- Ognisko "Mokotów" im. Kazimierza Lisieckiego "Dziadka", Artura Grottgera 25A, 00-785 Warszawa
- Szkoła Podstawowa nr 115 im. Wandy Turowskiej, Okrężna 80, 02-933 Warszawa
- Szkoła Podstawowa nr 190 im. Orła Białego, Zwierzyniecka 10, 00-719 Warszawa
- Szkoła Podstawowa nr 191 im. Józefa Ignacego Kraszewskiego, Bokserska 30, 02-682 Warszawa
- Szkoła Podstawowa nr 212 im. Krystyny Krahelskiej, Czarnomorska 3, 02-758 Warszawa
- Szkoła Podstawowa nr 260 im. Jana Matejki, Zakrzewska 24, 00-737 Warszawa
- Szkoła Podstawowa nr 307 im. Jana III Sobieskiego, Barcelońska 8, 02-762 Warszawa
- Szkoła Podstawowa nr 98 z Oddziałami Integracyjnymi im. Lucy Maud Montgomery, Artura Grottgera 22, 00-785 Warszawa
- Technikum Hotelarsko-Turystyczno-Gastronomiczne nr 21, Krasnołęcka 3, 00-734 Warszawa
- XLIV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Banacha, Dolna 6, 00-774 Warszawa
- XXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego, Wiktorska 99, 02-575 Warszawa
- Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1, Wiśniowa 56, 02-520 Warszawa
- Zespół Szkół Odzieżowych, Fryzjerskich i Kosmetycznych nr 22, Kazimierzowska 60, 02-543 Warszawa
Działania psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym skupiały się wokół następujących zagadnień: integracja, komunikacja, emocje, relacje, stres (rozpoznawanie jego objawów, radzenie sobie z nim i emocjami towarzyszącymi), poczucie straty, żałoby, profilaktyka depresji, profilaktyka kryzysów psychicznych, profilaktyka uzależnień.
Działania psychoedukacyjne dla rodziców / opiekunów prawnych dzieci w wieku szkolnym skupiały się wokół następujących zagadnień: psychoedukacja z uwzględnieniem wieku rozwojowego dzieci, zaburzenia wieku rozwojowego i rozpoznawanie ich symptomów, emocje rodzica, relacje z dzieckiem, komunikacja z dzieckiem, profilaktyka uzależnień, bezpieczeństwo w sieci.
Dzięki powyższym działaniom umożliwiono m.in. wzrost umiejętności u dzieci i młodzieży w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi w sposób konstruktywny; nabycie przez uczestników umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami; podniesienie umiejętności rodziców / opiekunów we wspieraniu ich dziecka w kryzysie; wzrost kompetencji wychowawczych rodziców / opiekunów; podniesienie umiejętności społecznych i komunikacyjnych w rodzinach.
Przeprowadzono program wsparcia rówieśniczego – model zapobiegania kryzysom psychicznym, oparty na szkoleniu w rozpoznawaniu uczniów z grup ryzyka i reagowania przez społeczność szkolną – rówieśników, nauczycieli. Elementy udziału w programie były następujące: spotkanie wstępne dla przedstawicieli placówki nt. realizacji programu wsparcia rówieśniczego na terenie szkoły; szkolenie dla kadry odpowiedzialnej za wdrażanie programu wsparcia rówieśniczego w szkole; rekrutacja uczniów (liderów zdrowia psychicznego) na terenie szkoły; szkolenie dla liderów młodzieżowych na temat jak wspierać koleżanki i kolegów w kryzysie i jak dbać o zdrowie psychiczne; szkolenie dla rodziców liderów młodzieżowych na temat granic pomagania i dbania o swoje zdrowie psychiczne; spotkania superwizyjne - wspierające dla liderów młodzieżowych oraz dla kadry koordynującej. W całym programie wzięły udział dwie mokotowskie szkoły ponadpodstawowe (Technikum Hotelarsko-Turystyczno-Gastronomiczne nr 21, Krasnołęcka 3 i Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1, ul. Wiśniowa 56) spośród sześciu zgłoszonych. Powodem były głównie czynniki organizacyjne po stronie szkół i brak możliwości wyznaczenia koordynatorów w wsparcia z ramienia szkoły przez ciągłe braku kadrowe.
Przeprowadzono dwie grupy terapeutyczne dla młodzieży w wieku 14-15 lat oraz 16-18 lat z problemami emocjonalnymi i behawioralnymi oparte o Terapię Dialektyczno - Behawioralną. Miały one formę 12 cotygodniowych spotkań, podczas których uczestnicy pracowali nad rozwojem kompetencji emocjonalno - społecznych poprzez naukę konkretnych umiejętności, m.in. samoregulacji, skuteczności interpersonalnej czy tolerowania dyskomfortu psychicznego. Warunkiem uczestnictwa w spotkaniach była dobrowolność. Warunkiem uczestnictwa było zamieszkanie na terenie Mokotowa. Przeciwwskazaniem były aktualne ostre stany, np. aktualne tendencje samobójcze lub zachowania agresywne uniemożliwiające pracę w grupie. Kwalifikację do grup poprzedzała kwalifikacja.
-W projekcie przeprowadzono 5 grup wsparcia dla rodziców / opiekunów prawnych dzieci w wieku 11-19 lat a tematami wnoszonymi w czasie trwania działania były: zadania obecnego okresu rozwojowego, relacje w grupie, relacje z rówieśnikami, budowanie tożsamości, separacja, diagnoza nastolatka, rozróżnienie faktów od obaw rodzica, funkcjonowanie systemu rodzinnego, współpraca z innymi specjalistami w sprawie poprawy funkcjonowania nastolatka i rodziny, budowanie komunikacji opierającej się na dialogu, sytuacja nastolatka z orzeczeniem w edukacji, współpraca z innymi specjalistami oraz instytucjami, zachowania kompulywne – eksperymentowanie a uzależnienie, odsyłanie do adekwatnych specjalistów i miejsc konsultacyjnych. Kwalifikację do grup poprzedzała kwalifikacja.
Kolejnym elementem Zespołu była Szkoła trenerów zdrowia psychicznego przygotowująca studentów 4. lub 5. roku psychologii, pedagogiki (w tym edukacja wczesnoszkolna) lub resocjalizacji do prowadzenia zajęć profilaktycznych dla dzieci starszych (12+) i dla dzieci młodszych (3-11). W ramach działania odbyły się warsztaty tematyczne z obszaru profilaktyki zaburzeń psychicznych i promowania zdrowia psychicznego, spotkania przygotowujące do pracy w placówce oświatowej. Program szkoleniowy obejmował następujące zagadnienia: rozwój psychospołeczny dzieci i młodzieży; rola dorosłych w budowaniu odporności psychicznej dzieci i młodzieży; metody promocji zdrowia psychicznego; edukacja oparta na aktywnych metodach szkoleniowych oraz procesie grupowym; komunikacja z dziećmi i młodzieżą, resilience i kształtowanie odporności psychicznej, tworzenie programu promocji zdrowia psychicznego dla grupy/klasy oraz planowanie poszczególnych zajęć. Absolwenci szkolenia w ramach zaliczenia byli zobowiązani do przeprowadzenia warsztatów promujących zdrowie psychiczne dla dzieci i młodzieży w przedszkolach i szkołach na terenie Mokotowa. Działania studentów były superwizowane przez specjalistów prowadzących szkołę.
W ramach spotkań sieciujących przeprowadzono 10 warsztatów z elementami psychoedukacyjnymi. Zadaniem spotkań było stworzenie przestrzeni do bezpośrednich relacji, życzliwej i wspierającej społeczności. Podczas warsztatów sieci oparcia społecznego przedstawiciele mokotowskich placówek mogli się poznać, rozmawiać o potrzebach instytucji i osób, które są objęte w tych instytucjach wsparciem, wymieniać się doświadczeniami, wspólnie poszukiwać rozwiązań, wspierać się wzajemnie. Tematy wiodące spotkań: depresja u dzieci i młodzieży, zachowania autoagresywne dzieci i młodzieży, metody regulacji emocji, teoria i praktyka stosowania interwencji z zakresu psychologii pozytywnej, inteligencja emocjonalna dziecka, neurobiologia rozwoju dzieci i młodzieży, koncepcje psychologiczne dotyczące okresu dojrzewania, cyfrowy świat nastolatków, dysforia płciowa, identyfikacja indywidualnych zasobów nauczyciela - rozwój zawodowy a rozwój osobisty, metody redukcji stresu w pracy z dziećmi i młodzieżą, uważność w praktyce szkolnej, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu.
Działania Zespołu obejmowały także szkolenia przeznaczone dla pielęgniarek szkolnych, lekarzy i pielęgniarek POZ, pielęgniarek i terapeutów środowiskowych, których celem było wyposażenie personelu medycznego pracującego z dziećmi i młodzieżą w wiedzę praktyczną i umiejętności poszerzające ich kompetencje w zakresie ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Tematyka spotkań: 1). Okres okołoporodowy - wyzwania i szanse dla kształtowania się więzi rodzic dziecko. Zaburzenia okołoporodowe. Rozpoznawanie i profilaktyka zaburzeń rozwojowych u dzieci 2). „Co się dzieje z tym dzieckiem? ”Szkolenie dla pracowników POZ, medycznych pracujących z niemowlętami i dziećmi do 6 roku życia. 3). “Boli mnie brzuch, gdy idę do szkoły” Jak rozpoznawać i leczyć problemy psychiczne w gabinecie lekarskim i pielęgniarskim. 4). Trudne rozmowy - jak rozmawiać z młodzieżą i rodzicami w gabinecie pielęgniarki i lekarza POZ. Szkolenie składało się na część wykładową, warsztatową i superwizyjną.
Udział lekarza, specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży w działaniach Zespołu polegał na wsparciu Zespołu w opracowaniu strategii profilaktyki zaburzeń psychicznych i promowania zdrowia psychicznego dla społeczności lokalnej; konsultacji treści szkoleń i materiałów dla uczestników; przekazywaniu Zespołowi informacji na temat możliwych form wsparcia dla rodzin, miejsc, gdzie można kierować młodzież z konkretnymi rozpoznaniami; omawianiu sposobu przekazywania informacji rodzicom o niepokojących objawach dziecka; prowadzeniu szkoleń dla uczniów szkół ponadpodstaowych na temat odporności psychicznej i higieny snu; współprowadzeniu warsztatów dla młodzieży na temat profilaktyki, objawów i leczenia depresji; współprowadzeniu warsztatów dla studentów w ramach „Szkoły trenerów zdrowia psychicznego”.
Poza rolą profilaktyczno – edukacyjną, działania Zespołu ds. profilaktyki pełniły funkcję wspierającą. Istotną rolę odgrywała możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń między uczestnikami działań (warsztatów, grup wsparcia i terapeutycznych) w bezpiecznych warunkach warsztatowych i pod okiem specjalistów moderujących dyskusję. W okresie trwania projektu prowadzono także otwarte wydarzenia o charakterze edukacyjno-profilaktycznym, podczas których współpracowano z: Teatrem Lalek Guliwer, Fundacją Centrum Edukacji Niewidzialna, Pracownią Mindfulness – Cezary Skura, arteterapeutką Karoliną Witowską i psychoterapeutkami Iwoną Figat i Anetą Maliszewską.
Aktualne doświadczenia społeczno – zdrowotne (pandemia COVID-19, działania i wojna w Ukrainie) stanowiły nieodłączny element działań profilaktycznych i pokazały zwiększoną w stosunku do lat ubiegłych potrzebę prowadzenia grup psychoedukacyjnych i wsparcia.
Ważnym elementem zadania było prowadzenie działań na rzecz rodziców dzieci i młodzieży będących uczestnikami Projektu. W ramach współpracy Partnera - Stowarzyszenia Integracja - z placówkami oświatowymi, w tym PPP, otrzymywaliśmy informacje o trudnościach we współpracy z rodzicami. Wynikała ona nie z braku wiedzy rodziców, ale `ich stanu emocjonalnego, życia w pośpiechu i napięciu, co wpływało na bezpośrednio na stan emocjonalny dzieci oraz brak chęci współpracy ze szkołą. Poprawa kondycji psychicznej rodziców ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie w roli rodzica i tym samym na zdrowie psychiczne dzieci. W związku z tym zdecydowaliśmy się w ramach profilaktyki selektywnej i działań o charakterze edukacyjno-profilaktycznym zwiększyć ilość grup wsparcia dla rodziców a także przeprowadzić otwarte spotkania uczące metod i narzędzi skutecznego radzenia sobie ze stresem, obniżający ogólne napięcie psychofizyczne organizmu.
Szczególnie podkreśla się wysoką jakość współpracy między Partnerem projektu a:
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 7 (Ludwika Narbutta 65/71)
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 8 (Stępińska 6/8, Kaspijska 16a)
- Wydział Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Mokotów (ul. Wiśniowa 37)
- Wydziałem Spraw Społecznych i Zdrowia dla Dzielnicy Mokotów (ul. Marynarska 19A, ul. J. P. Woronicza 44A)
- Działem Pomocy Specjalistycznej OPS Mokotów (Bartłomieja 3/lok. 1).
Zespół
Zespół ds. profilaktyki: Aneta Maliszewska, Gabriela Juszczuk, Michał Tęcza, Małgorzata Sobiesiak, Tania Nikiel, Karolina Werblińska – Roczeń, Magdalena Grygo, Anna Nykiel, Maria Depta, Iwona Figat, Katarzyna Gwiazdowska – Pawlak, Cezary Skura, Agnieszka Czechowska, Anna Gawkowska, Martyna Pawłowska, Renata Janik, Alicja Rygier – Brzezińska, Michał Bydzicki
Agnieszka Czechowska - psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka psychodynamiczno – systemowa (Polskie Towarzystwo Psychiatryczne nr certyfikatu 905), terapeutka schematu w trakcie certyfikacji. Posiada specjalizację z psychoterapii dzieci i młodzieży. Od 22 lat wspiera młodzież, dorosłych, rodziny w kryzysach psychicznych i rozwojowych. Doświadczenia zawodowe zdobywała w oddziałach i poradniach Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii w Zagórzu, Młodzieżowym Ośrodku Psychoterapii MOP w Warszawie oraz w praktyce prywatnej. Od 11 lat pełni funkcję kierowniczki Ośrodka Rehabilitacji Socjopsychiatrycznej dla młodzieży po kryzysach psychicznych. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi w zakresie wspierania zdrowia psychicznego młodzieży i dorosłych prowadząc konsultacje, szkolenia i superwizje. Prowadzi konsultacje i psychoterapię indywidualną oraz rodzinną. Interesuje się koncepcją resilence i wierzy, że nie ma zdrowia bez zdrowia psychicznego.
Martyna Pawłowska - pedagog, psychoterapeuta systemowy, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży. Ukończyła 4 - letni kurs terapii rodzin w Ośrodku Psychoterapii Systemowej w Krakowie, akredytowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne oraz roczne szkolenie w zakresie psychoterapii Dzieci i Młodzieży w ujęciu psychoanalitycznym. Odbyła staż kliniczny na Oddziale Dzieci i Młodzieży w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Obecnie pracuje w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii w Ośrodku Rehabilitacji Socjopsychiatrycznej HOSTEL w Otwocku oraz współpracuje ze Stowarzyszeniem Rodzin i Przyjaciół Osób z Zaburzeniami Psychicznymi „Integracja” w zakresie profilaktyki, konsultacji dzieci i młodzieży i rodziców oraz szkoleń dla kadry pedagogicznej. Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując jako psychoterapeuta w Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Warszawa - Bielany, Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Józefowie, Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych, Środowiskowym Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi, fundacji zajmującej się zaburzeniami odżywiania, jako kurator zawodowy oraz asystent rodziny. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Karolina Werblińska – Roczeń - magister Psychologii i Filozofii, ukończyła z wyróżnieniem podyplomowe studia z Diagnozy psychologicznej w praktyce klinicznej oraz dwuletnie podyplomowe studia z Seksuologii klinicznej. Ukończyła szkolenie Umiejętności DBT zorganizowane przez Polskie Towarzystwo Terapii Dialektyczno – Behawioralnej. Absolwentka studiów podyplomowych Otwarty Dialog i Rozwój Sieci Społecznych w Sytuacji Kryzysu Psychicznego” na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Ukończyła Kurs Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Dzieci i Młodzieży organizowany przez ośrodek „Poza Schematami”. W tracie czteroletniego szkolenia w Profesjonalnej Szkole Psychoterapii Instytutu Psychologii Zdrowia w ramach Integracyjnego Programu Szkolenia Psychoterapeutów, akredytowanego przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne i Polskie Stowarzyszenie Psychoterapii Integracyjnej. Obecnie pracuje na Oddziale Dziennym Psychiatryczno – Rehabilitacyjnym w Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Warszawa – Wola. Pełni funkcję zastępcy kierownika Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży. Doświadczenie zawodowe zdobywała także w Centrum Psychiatrycznym i w Szpitalu Psychiatrycznym SPS ZOZ Zdroje w Szczecinie (m.in. na Oddziale Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia), Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Warszawa – Bielany, w Ośrodkach Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej, Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży a także w Poradni Seksuologicznej i Patologii Współżycia.
Anna Nykiel - psycholog , specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży, terapeuta par i rodzin, terapeuta analizy więzi prenatalnej. Pracuje w nurcie systemowo – psychodynamicznym. Diagnozuje i prowadzi psychoterapię z dziećmi 0 – 12 lat. Pracuje z rodzinami i parami. Wspiera pary i kobiety długo oczekujące potomstwa, leczące się z powodu niepłodności, po stracie w okresie pre i perinatalnym, a także te które doświadczają problemów emocjonalnych po porodzie. Prowadzi warsztaty dla rodziców z dziećmi w okresie niemowlęcym. Przez wiele lat związana z Warszawskim Szpitalem dla Dzieci, ośrodkiem rehabilitacji neurologicznej, Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii, Specjalistyczną Poradnią Rodzinną m.st Warszawy w Falenicy, oraz Fundacją Medycyny Prenatalnej im. Ernesta Wójcickiego, Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie Dobrzy Psycholodzy.
Katarzyna Gwiazdowska - Pawlak - psycholog kliniczna, neuropsycholog, specjalistka wczesnej interwencji. Doświadczenie zdobywała pracując w Warszawskim Szpitalu dla Dzieci, ośrodku rehabilitacji neurologicznej, Poradni Terapii Środowiskowej TOGO oraz Poradni Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży. Pracuje z dziećmi i rodzicami zajmując się diagnozą oraz terapią dziecka i rodziny.
Iwona Figat - psycholog, psychoterapeuta indywidualnym i grupowym młodzieży i dorosłych. Ukończyła czteroletnie szkolenie w Instytucie Analizy Grupowej Rasztów. Od ponad dwudziestu lat związana z Młodzieżowym Ośrodkiem Profilaktyki i Psychoterapii MOP, gdzie pracuję z młodzieżą i rodzicami. Prowadziła także działania edukacyjne dla studentów psychologii oraz konsultacje dla specjalistów pracujących z młodzieżą.
Aneta Maliszewska - pedagog, psychoterapeutka. Ukończyłam szkolenie Terapii Poznawczo – Behawioralnej oraz Terapii Schematu. Pracuje z młodzieżą i dorosłymi. Prowadzi zajęcia ze studentami na Uniwersytecie Warszawskim. Prowadzi konsultacje indywidualne, terapię grupową a także grupy wsparcia.
Anna Gawkowska - pedagog, psycholog, psychoterapeuta systemowy. Doświadczenie zawodowe zdobywała w psychiatrii środowiskowej pracując w Środowiskowym Domu Samopomocy z osobami chorującymi na schizofrenię oraz ich rodzinami. Pracowała również w Poradni Rodzinnej oraz Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii, gdzie pracowała terapeutycznie z młodzieżą oraz rodzinami. Obecnie zatrudniona w Młodzieżowym Ośrodku Profilaktyki i Psychoterapii gdzie prowadzi psychoterapię indywidualna grupową i rodzinną.
Tania Nikiel - doktor psychologii, psychoterapeuta, analityk grupowy, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży. W latach 1998–2000 zajmowała się interwencją kryzysową i poradnictwem psychologicznym. W latach 2000–2007 pracowała na zamkniętym oddziale psychiatrycznym przy Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii i Rehabilitacji.
Magdalena Grygo - doktor nauk medycznych, specjalista psychiatra dzieci i młodzieży. Zajmuje się diagnozą i leczeniem zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego. Prowadzi poradnictwo dla rodziców.
Maria Depta - dramaterapeutka oraz certyfikowana arteterapeutka, psychoteraputka w trakcie szkolenia, trenerka umiejętności psychologicznych rekomendowana (w 2014 roku) przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne oraz superwizorka metody dramy Drama Way. Od 2002 roku pracuje z młodzieżą na rzecz poprawy ich jakości życia, zdrowia psychicznego oraz radzenia sobie z różnymi rodzajami opresji. Na co dzień związana z Ośrodkiem Rehabilitacji Socjopsychiatrycznej, gdzie m.in. pracuje z nastolatkami doświadczającymi kryzysu psychicznego, których sytuacja zdrowotna, społeczna i edukacyjna wymaga psychoterapii oraz wsparcia psychospołecznego.
Gabriela Juszczuk - Absolwentka pedagogiki resocjalizacyjnej, edukatorka, trenerka. Od wielu lat związana z organizacjami pozarządowymi, w których pracowała na rzecz młodzieży i młodych dorosłych prowadząc konsultacje indywidualne, warsztaty, spotkania grupowe. Jej działania skupiają się na profilaktyce zdrowia, profilaktyce uzależnień, aktywizacji społecznej i zawodowej. Prowadziła grupy wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich bliskich. Ważne dla niej jest by młodzi ludzie mieli dostęp do wiedzy potrzebnej do podejmowania świadomych decyzji.
Michał Tęcza - Edukator i trener z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem. Specjalista do spraw pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej oraz zarządzania procesem grupowym. Od lat związany z warszawskimi organizacjami pozarządowymi prowadzącymi działania profilaktyki zdrowia. Koordynator projektów profilaktycznych, autor wielu szkoleń i warsztatów. Specjalista do spraw przeciwdziałania dyskryminacji. Na co dzień działa na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem. Prowadził grupy wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich bliskich.
Małgorzata Sobiesiak -trener komunikacji, psycholog, logopeda, terapeuta TSR. Ukończyła I i II stopień Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (Solution Focused Brief Therapy), trzyletnią Szkołę Trenerów Komunikacji Opartej na Empatii (Nonviolent Communication). Ma doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Swoje kompetencje zdobywała w środowisku osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Centrum Aktywności Środowiskowej MOPR w Lublinie. Prowadzi warsztaty psychoedukacyjne i zajęcia terapeutyczne dla dzieci, cykliczne warsztaty dla rodziców rozwijające kompetencje wychowawcze, konsultacje psychologiczne, zajęcia z mediacji dla nastolatków. Współpracuje z przedszkolami, jako trener i logopeda prowadząc warsztaty dla rodziców, nauczycieli przedszkolnych.
Cezary Skura - psycholog, psychoterapeuta w podejściu Gestalt. Ukończył drugą edycję szkolenia nauczycielskiego dla trenerów/nauczycieli MBSR/MBCT, według programu The Institute for Mindfulness-Based Approaches w Niemczech. Jest członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Mindfulness, a także członkiem zarządu Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli MBSR/MBCT. Uważnością, psychologią, psychoterapią, medytacją, czy szeroko pojętym samorozwojem zajmuje się ponad 22 lat. Ponad 13 lat doświadczenia w działalności szkoleniowej, pracy warsztatowej, kursach, sesjach indywidualnych, prowadzeniu grup.
Kontakt
Infolinia Mokotowskiego ŚCZP dim: 883 07 07 90
Kontakt z Zespołem ds. profilaktyki: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Lider projektu: Instytut Psychiatrii i Neurologii, ul. Sobieskiego 9, 02-957 Warszawa, kierownik projektu: Ewa Brzóska, telefon: +48 22 45 82 671, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.