Aktualności
Podsumowanie realizacji projektu pn. "Wsparcie środowiska rodzinnego osób w kryzysie psychicznym w postaci działań psychoedukacyjno wspierających"
W okresie maj - grudzień 2024 r. realizowaliśmy projekt wspierający rodziców dzieci i młodzieży z obszaru województwa mazowieckiego. Zrealizowano: trzy grupy wsparcia i 7 prelekcji. W działaniach wzięło udział łącznie 66 osób. Działanie zostało sfinanowane ze środków Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.
Wartość dotacji: 60 000,00 zł
Wykorzystanie: 59 994,22 zł
Projekt obejmował następujące działania:
- Grupy wsparcia dla rodziców (3 grupy)
Każda grupa realizowała sześć 3-godzinnych spotkań o charakterze półotwartym: - Grupa dla rodziców nastolatków w wieku 11-14 lat;
- Grupa dla rodziców nastolatków w wieku 15-21 lat;
- Grupa dla rodziców dzieci, młodzieży i młodych dorosłych.
Łącznie w grupach wzięło udział 42 uczestników, co przekroczyło planowany minimalny poziom 24 osób. Spotkania prowadzili doświadczeni specjaliści z zakresu psychologii i psychoterapii. Uczestnicy doceniali możliwość wymiany doświadczeń i poszerzanie wiedzy na temat komunikacji, wsparcia emocjonalnego oraz strategii wychowawczych.
Grupa dla rodziców nastolatków w wieku 11-14 lat została zrealizowana w dniach 11.05, 22.06, 28.09, 26.10, 23.11, 14.12 po trzy godziny zegarowe, w godzinach 10-13, 12 uczestników, w Mokotowskim Centrum Integracji Mieszkańców (MCIM) przy Wydziale Spraw Społecznych i Zdrowia dla Dzielnicy Mokotów przy ul. Woronicza 44a w Warszawie. Poruszana problematyka: Zmiana relacji w rodzinie nastolatka – obserwacja, rozumienie; Diagnoza nastolatka – wsparcie w podejmowaniu działania, psychoedukacja, doświadczenia grupy; Relacje w rodzinie: rodzina patchworkowa, rozumienie, narzędzia, diagnoza potrzeb w sprawie podjęcia dodatkowych form wsparcia i pomocy; Zadania obecnego okresu rozwojowego, relacje w grupie, relacje z rówieśnikami, budowanie tożsamości, separacja; Edukacja dotycząca rozwoju nastolatka – potrzeby, zagrożenia, normalizacja – wymiana w grupie; Profilaktyka/ zagrożenie w sytuacji zachowań zagrażających życiu i zdrowiu nastolatka. Obowiązki rodzica.; Wymiana doświadczeń związanych z budowaniem systemu granic; Komunikacja pozytywna; Kondycja własna rodziców.
Grupa dla rodziców nastolatków w wieku 15-21 lat została zrealizowana w dniach 11.05, 22.06, 28.09, 26.10, 23.11, 14.12 po trzy godziny zegarowe, w godzinach 14-17, 17 uczestników, w Mokotowskim Centrum Integracji Mieszkańców (MCIM) przy Wydziale Spraw Społecznych i Zdrowia dla Dzielnicy Mokotów przy ul. Woronicza 44a w Warszawie. Poruszana problematyka: Zażywanie środków psychoaktywnych – uzależnienie – psychoedukcja. Określenie potrzeb włączenia innych form pomocy i wsparcia.;
Terapia nastolatka – granice udziału rodzica, odrębność.; Konsekwencje naturalne – wzmacnianie umiejętności stawiania adekwatnych granic, ustalania zasad, budowania dialogu; Wymiana wsparcia w grupie.; Nastolatek i jego najważniejsze obszary funkcjonowania: relacje (rówieśnicy, rodzina), szkoła – rozwój tożsamości; Budowanie komunikacji opierającej się na dialogu; Sytuacja - nastolatka z orzeczeniem w edukacji, współpraca z innymi specjalistami oraz instytucjami. Diagnoza; Zachowania kompulsywne – eksperymentowanie a uzależnienie. Edukacja i profilaktyka. Odesłanie do adekwatnych specjalistów i miejsc konsultacyjnych; Emocjonalność, relacje nastolatka – wsparcie a kontrola, odpowiedzialność, granice; Sytuacja nastolatka z orzeczeniem w edukacji, współpraca z innymi specjalistami oraz instytucjami; Współpraca rodziców w parach rodzicielskich; Monitoring własnego stanu psychicznego rodzica; Omawianie spraw związanych z edukacją i możliwościami adekwatnymi do sytuacji nastolatka.
Grupa dla rodziców dzieci, młodzieży i młodych dorosłych została zrealizowana w dniach 29.10 (3 godz.), 28.11 (3 godz.), 30.11 (6 godz.), 05.12 (3 godz.), 19.12 (3 godz.), 14 uczestników, w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Piastowie. Poruszana problematyka: Komunikacja z dziećmi. Jak przeskoczyć różnicę pokoleniową.; Wsparcie dzieci doświadczających przemocy i hejtu. Jak rozpoznawać kiedy dziecko doświadcza lub sprawuje przemoc i co zrobić.; Zarządzanie emocjami. Strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach.; Trening rozwojowy. Rozmowy na trudne tematy. Jak rozmawiać z dziećmi o seksie, pornografii i zagrożeniach w sieci.; Rozwiązywanie sytuacji problemowych. Otwarte warsztaty, żeby wspólnie omówić sytuacje problemowe w rodzinach lub w szkole.
- Warsztaty psychoedukacyjne (7 warsztatów)
Realizowano tematyczne warsztaty dotyczące m.in. komunikacji, granic w relacjach, reagowania na trudne emocje i wsparcia dziecka w kryzysie. Wzięło w nich udział 40 osób, które bardzo wysoko oceniły wartość merytoryczną zajęć. Warsztaty prowadzone były zarówno w szkołach, jak i centrach kultury, co zapewniło ich dostępność dla różnych grup.
Warsztaty zostały zrealizowane w następujących terminach:
14.09 g. 12.00-13.30 - 5 uczestników, miejsce: Wolskie Centrum Kultury, tematyka:
14.09 g. 13.30-15.00 - 7 uczestników; miejsce: Wolskie Centrum Kultury, tematyka:
14.09 g. 15.30-17.00 - 8 uczestników; miejsce: Wolskie Centrum Kultury, tematyka:
14.09 g. 17.00-18.30 - 5 uczestników; miejsce: Wolskie Centrum Kultury, tematyka:
09.10, g.17.00-18.30 – 15 uczestników, miejsce: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Skłodowskiej-Curie, Piastów, ul. Al. Krakowska 20, tematyka: Granice i konsekwencje - jak je stawiać w kontakcie z dzieckiem i jak wspierać dziecko w budowaniu jego granic, współpraca z P. Joanną Sęk - Pełnomocnik Burmistrza miasta Piastowa ds. Profilaktyki;
28.10 g. 16.30-18.00 - 8 uczestników, miejsce: Szkoła Podstawowa nr 98 z Oddziałami Integracyjnymi im. Lucy Maud Montgomery, Warszawa, ul. Grottgera 22, tematyka: Granice i konsekwencje - jak je stawiać w kontakcie z dzieckiem i jak wspierać dziecko w budowaniu jego granic.
21.12 g. 10.00-11.30 - 7 uczestników, miejsce: Mokotowskie Centrum Integracji Mieszkańców (MCIM) przy Wydziale Spraw Społecznych i Zdrowia dla Dzielnicy Mokotów przy ul. Woronicza 44a w Warszawie, tematyka: Dobrostan rodzica a dobrostan dziecka.
Najważniejsze osiągnięcia projektu
- Wzrost umiejętności rodziców w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi (92% uczestników potwierdziło znaczące poszerzenie wiedzy w tej kwestii).
- Podniesienie kompetencji wychowawczych i umiejętności komunikacyjnych rodziców (83% uznało treści za bardzo dobrze dopasowane do ich potrzeb).
- Integracja rodziców z lokalną społecznością oraz normalizacja sięgania po pomoc psychologiczną.
- Trwałe rezultaty w postaci wzrostu świadomości i wiedzy rodziców, które będą wspierały ich w codziennych wyzwaniach wychowawczych.